Misschien ben je wel iemand die goed is met iets aan de man brengen. Lekker bezig met een/je bedrijf op commercieel vlak. Je ziet mogelijkheden om je bedrijf/merk in de picture te spelen.
Dan de kerk. Als je dan bedenkt dat één van de zaken die jouw gemeente als hoge prioriteit heeft, evangelisatie is, of zou moeten zijn, en je legt de manier waarop men dat tracht te doen naast de manier waarop bedrijven hun product aan de man/vrouw proberen te brengen, dan zit daar nauwelijks enige overeenkomst in.
Als je je kerk ‘aan de man’ wilt brengen, als je mensen wilt interesseren voor dat wat je in je gemeente uitdraagt, dan moet je kijken naar hoe je dat nu doet en dat onderzoeken. Daarna trek je de conclusies zoals: iedereen die namens de gemeente iets doet met een buitenstaander is bezig met reclame maken voor die kerk. Er wordt wel eens gezegd:”jij bent het visitekaartje van dit bedrijf” als je er op uit wordt gestuurd. Waarom zou dat anders zijn in een kerk?
Dan is er de vraag: wat is jouw product? Jouw product is niet wat jij hebt gemaakt of bedacht. Het is niet wat jij weet dat het is. Het is wat zich vormt in de hoofden van mensen als zij bezig zijn met jou, die namens de kerk bezig is, of met wat de kerk hen specifiek aanbiedt op dat moment. Al is het maar een telefoontje over de aanvangstijden van de zondagochtenddienst.
Wat kun je dan met internet en dit gegeven? Je kerksite up-to-date houden en aantrekkelijk met polls, fora en eigen verhalen van kerkleden. Op locale sites jezelf zijn en geen theologische discussies aangaan als je mensen wilt interesseren voor jouw thuisgemeente. Spreken in de taal van de ander. Extra bron
Probeer te kijken door de bril van de zoekende: Jezus is gewoon één van de producten die ze kunnen kiezen uit het spirituele schap. Wij weten wel dat Hij meer is dan dat, maar daar gaat het niet om bij reclame maken. Het gaat er om dat je de boodschap ziet door de ogen van de ander. Hij of zij die jouw verlossingsaanbieding moeten gaan bekijken.