Mythbusting

Mythbusting!

Het Nieuwe Testament staat vol met voorbeelden van de discipelen en apostelen die het Goede Nieuws delen daar waar de mensen hun tijd vaak doorbrachten. Petrus bracht het op de markt. Duizenden gereageerd. Paulus predikte het in het centrum van cultuur en invloed in Griekenland. Invloedrijke mensen reageerden.

Er zijn altijd wel wat geluiden te horen wanneer mensen enthousiast beginnen over de mogelijkheden die internet biedt voor het bereiken van anderen met het Goede Nieuws. We hebben er hier even 4 op een rij gezet met natuurlijk de ontzenuwing als en daarmee het predicaat ‘busted’!

Mythe 1: je zult geen mensen kunnen bereiken via het internet
Het internet is de nieuwe kroeg, de digitale markt, het bankje in het forumpark. En rapport over internetgebruik in Australië geeft het volgende weer: men besteedt steeds meer tijd op sites als die van Facebook en Hyves maar ook op fora en blogs. Een recente enquête laat zien dat Australiërs 29% van hun tijd doorbrengen op Facebook. In oktober 2009 brachten deze gebruikers zo’n 27,7 uur op internet door waarvan 7,5 uur op Facebook. In diezelfde maand heeft men 80 miljoen foto’s geüpload, 32 miljoen berichten geplaatst op Facebook en 45 miljoen wie-wat-waars of status-updates geplaatst. Denk bovendien niet te snel in termen van ‘jeugd’ of ‘jongeren’. De snelst groeiende groep is de groep gebruikers van boven de 35 jaar!

Mythe 2: het is te duur voor je kerkelijke gemeente om dit te kunnen gebruiken
Er is zo ontzettend veel gratis, dat dat eigenlijk geen verdere toelichting behoeft. Doen we toch 🙂 Op Twitter kun je je kerkdienst promoten en informatie weergeven zoals de tekst voor komende zondag of de spreker. Speciale activiteiten, voor buitenstaanders bijvoorbeeld, kun je extra aandacht geven via Twitter, Facebook of Hyves. Via Google Calendar kun je je activiteitenplanning laten zien. Waar je activiteit plaats vindt kun je via Google Maps weergeven, tegenwoordig zelfs met StreetView! Bloggen is eveneens gratis. Via Youtube of Vimeo zijn filmpjes te plaatsen, zonder kosten.

Het enige wat je nodig hebt is een fanatieke internetter die een beetje goed kan spellen en zijn of haar weg weet op het internet. Iedere kerk of gemeente kan dit!

Mythe 3: Internet is een hype, en al helemaal geen zendingsgebied
Zet je de verschillen tussen een algemeen uitgedragen boodschap tegenover de kracht van een eigen mening, dan kun je het volgende stellen:”het heeft weinig zin het zomaar te zeggen. Je hebt mensen nodig die het tegen de ander zeggen!”

De individualisering van de samenleving maakt dat het niet meer voldoet simpelweg een boodschap de ruimte in te slingeren, maar dat mensen met andere mensen hun ervaring willen delen. Men laat zich wat dat betreft liever prikkelen dan dingen gezeggen, en al helemaal niet door grote bedrijven of instanties. Zo kun je als kerk een e-uitnodiging door je leden laten verspreiden op de manier die hen het beste ligt. De één zal er over bloggen, de ander Twittert en weer een ander gebruikt de uitnodiging in een krabbel op Hyves.

De gemeente kan een Youtube-filmpje maken die op die manier gedeeld kan worden of een Facebook-event met uitnodiging voor een preek/prekenserie, thema-avond of één van de feestdagen.

Mythe 4: het internet is de speeltuin van de duivel en kerken moeten daar ver van blijven
Het internet staat vol van websites waar je als christen maar beter zo ver mogelijk van weg kan blijven. Toch los je daarmee het probleem van het bestaan van die plaatsen niet op en ook zijn de bezoekers van die sites op die manier niet te bereiken voor jou of je gemeente. Er zijn (vaak wat grotere) kerken die Google advertenties opzetten die verschijnen bij zoektermen m.b.t. pornografie en andere soortgelijke zoekopdrachten.

Iemand die daar op zoekt zal ook die advertenties tegenkomen en wanneer daar op geklikt wordt kunnen deze mensen gericht gewezen worden op de keerzijde van deze onderwerpen. Zij hebben vervolgens zelf de vrije mogelijkheid om hierop in te gaan. We weten dat door deze methode mensen tot bekering zijn gekomen en een heel andere levensstijl konden aan gaan houden dan voorheen!