Als je nu al een poosje in een kerk meedoet zou je er al vast een keer van gehoord moeten hebben: De Grote Opdracht. Het is een specifieke opdracht aan ons, van de Heer Jezus Christus, om het Goede Nieuws van verlossing door Jezus te vertellen aan iedereen. Mattheüs 28:16-20. In het verleden leek dit vooral weggelegd te zijn voor zendelingen. Vandaag de dag hebben kerken, zendelingen en bijvoorbeeld stichtingen die zich op evangelisatie richten de mogelijkheid erbij gekregen dit te doen door middel van nieuwe manieren zoals internet.
De locale website van de kerk en andere bedieningen voor de directe omgeving kunnen hun website en internet gebruiken om de wereld te bereiken! De meeste kerken hebben tegenwoordig dan ook een eigen website.
De trieste werkelijkheid is echter dat veel kerken met hun website niet het onderste uit de kan weten te halen. Veel van deze websites zijn er vooral om de eigen leden op de hoogte te brengen en houden over dingen van de betreffende gemeente. Als je geen lid bent echter zal deze informatie je niet zo heel veel zeggen. Een heel aantal kerken laten eenvoudigweg ná die boodschap buiten de 4 muren van de kerk te brengen, die er voor niet-kerkleden echt toe doet.
De harde werkelijkheid leert dat kerken hun best moeten doen te beantwoorden aan het vraag-en-aanbod-‘spel’ op internet. Bied jezelf aan. Wat heb je te bieden als gemeente aan die mensen die op internet rondzwerven en een kerk in hun stad of dorp tegenkomen? Mensen zoeken op internet op een andere manier dan ‘in real life’. Zij lopen net zo goed vast op verkeerde invloed op internet als in het echte leven. Zij lezen net zo lief op internet iets over wat hen bezig houdt (relaties, (ongewenste) zwangerschap, zelfmoord, geldproblemen) als wanneer ze je op straat tegenkomen en je je hulp aanbiedt. Het gaat via internet vanwege het anonieme karakter zelfs een stuk makkelijker!
Hoe?
Je kerkwebsite moet dan bijvoorbeeld vooral up-to-date zijn, oftewel: actueel. Eén manier om dat voor elkaar te krijgen is: laat een aantal mensen een blog schrijven en daarin rouleren zodat de schrijfdruk niet te hoog zal zijn. Schrijf over alledaagse dingen maar ook over levensvragen en moeilijke beslissingen. Zorg dan ook voor een duplicaat (repost) via Twitter, Hyves en Facebook! Dat kan een hele aardige uitwerking hebben op je positie in zoekmachines. Bovendien zullen dan weer veel meer volgers op de hoogte zijn van de laatste blogs vanuit jouw gemeente en we gaan er dan een beetje van uit dat je niet alleen maar christelijke volgers hebt.
Je site moet vindbaar zijn, zowel als kerk zijnde maar zeker ook in combinatie met de locatie waar de kerk staat. Je site aanmelden bij regiolijsten en linkpagina’s van bevriende websites kan al een hele goede stap zijn. Natuurlijk moeten je metatags in orde zijn (deze link is vooral interessant voor de webmaster) en je moet aangemeld zijn bij de zoekmachines. Google is momenteel de grootste speler. Let wel: je staat niet zomaar binnen één dag op de eerste vindpagina…
Zie het maar gewoon zo: jou/jullie website moet een goede representatie zijn van wie jullie zijn in het normale leven en wat jullie te bieden hebben voor buitenstaanders. Ga er van uit dat zij die je site bezoeken helemaal niets weten van jou of je organisatie. Het moet een aantrekkingskracht hebben juist op die mensen die nog niets met het geloof gedaan hebben! De Grote Opdracht kan zeker ook online opgevolgd worden 🙂
Nog wat extra tips:
– Gebruik video’s van diensten of stukken daaruit.
– Gebruik video’s van getuigenissen uit de eigen gemeente.
– Zet daar dan ook een korte tekst ter samenvatting van de video onder om zo via zoekmachines nog meer op te vallen, zoals thema’s e.d.
– Zet er een pagina voor gebedsaanvragen op. Blijf trouw de aanvragen volgen en nazorg geven indien nodig.